niedziela, 23 sierpnia 2009

Fakty

Od lipca, z niewielkimi przerwami, w mediach trwa festiwal doniesień na temat inwestycji prowadzonej w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie. Inwestycji dla mnie osobiście bardzo ważnej. W końcu to ja ją zainicjowałem i przez pewien okres byłem odpowiedzialny za jej realizację. Trudno więc chyba dziwić się, że kiedy widzę obok faktów oczywiste manipulacje i przekłamania, trudno jest mi przejść nad tym do porządku dziennego.

Podjęcie działań inwestycyjnych w budynku biblioteki było niezbędne. Z jednej strony przemawiał za tym stan obiektu (zwłaszcza dachu i nieużytkowego strychu, które wymagały pilnej interwencji), z drugiej zaś stale rosnąca liczba czytelników (którym należy zapewnić odpowiednie warunki do korzystania z usług bibliotecznych), jak i konieczność rozszerzenia oferty usług świadczonych przez bibliotekę, co wymagało pozyskania nowych powierzchni.

Patrząc na efekty zainicjowanych przeze mnie prac uważam, że bez cienia wątpliwości, mogę dziś czuć satysfakcję. Udało się. Tych, którzy nie wiedzą, jaką metamorfozę przeszła najwyższa kondygnacja budynku przy ulicy Rajskiej 1 w Krakowie, zachęcam do obejrzenia mini galerii. Szkoda, że dysponuję jedynie tak małą liczbą zdjęć. Zwłaszcza z okresu sprzed rozpoczęcia inwestycji. Zdjęcia takie znajdują się zapewne w samej bibliotece. Patrząc na te zdjęcia czuję jednak także złość. Oto bowiem ewidentny sukces przekuwa się po woli w klęskę. To sztuka nad sztuki. Niemniej w Krakowie stanowiąca pewnego rodzaju tradycję...

Trudno mi podejmować polemikę na łamach mediów. Z jednej bowiem strony, będąc od dłuższego czasu z dala od inwestycji, a obecnie – na wszelki wypadek – także z dala od dokumentów jej dotyczących, muszę bazować na swojej pamięci i szczątkowych notatkach. Z drugiej zaś wolałbym dyskutować o faktach. Te zaś – jak mi się wydaje – mało kogo interesują. Tym niemniej dla tych, którzy chcieliby się z nimi zapoznać, przygotowałem poniższe zestawienie.

Niektóre użyte w tekście skróty:

MCK – Międzynarodowe Centrum Kultury

MIK – Małopolski Instytut Kultury

MWKZ – Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków

MWM – Marszałek Województwa Małopolskiego

PFRON – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

SWM – Sejmik Województwa Małopolskiego

UMWM – Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

WBP – Wojewódzka Biblioteka Publiczna

WFOŚiGW – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

WM – Województwo Małopolskie

WPI – Wieloletni Program Inwestycyjny

ZWM – Zarząd Województwa Małopolskiego


Przebieg inwestycji

"Adaptacja poddasza budynku Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie przy ul. Rajskiej 1"


Ogólne informacje nt. obiektu

Budynek WBP w Krakowie, ul. Rajska 1

Dawne koszary im. Franciszka Józefa I w Krakowie.

Rok budowy: 1861-1862


  • długość budynku: 202,20 m
  • szerokość budynku: 20,30 m
  • wysokość od poziomu terenu do kalenicy: przeciętna 22,00 m
  • wymiary ryzalitów: 15,30 m x 9,50 m (przybliżona powierzchnia modernizowanych pomieszczeń ryzalitów – 776,16 m2)
  • kubatura obiektu: 80.160,00 m3
  • powierzchnia zabudowy: 4.118,36 m2
  • powierzchnia użytkowa łącznie z poddaszem: 11.445,97 m2
  • ilość kondygnacji: 4 (parter, I piętro, II piętro, użytkowe poddasze) + ok. 400 m2 piwnic


Poddasze budynku WBP w Krakowie:


  • kubatura poddasza: 10.500,00 m3,
  • powierzchnia całkowita poddasza (tzw. obrys wewnętrzny): 3995,54 m2,
  • powierzchnia użytkowa: 2.641,73 m2.


2004

  • ZWM, Uchwałą Nr 824/04 z 23 września 2004 r. ,podjął decyzję o rozpoczęciu prac adaptacyjnych poddasza budynku WBP w Krakowie.
  • ZWM przeznaczył na realizację pierwszego, wstępnego etapu zadania inwestycyjnego pn. "Dokumentacja adaptacji poddasza WBP – etap I" kwotę 80.000 zł.


  • Faks z dnia 16.11.2004 r. dw. Dyr. WBP skierowany przez MWM p. J. Sepioła do Dyr. MCK w sprawie siedziby MIK.
  • W związku z planowanym remontem oficyny MCK MWM zawiadamia Dyrektora MCK, że wynajmujący pomieszczenia MIK przeniesie się do pomieszczeń zaadoptowanych na strychu WBP.
  • Strych WBP znajduje się w fatalnym stanie technicznym ze względu na przeciekające pokrycie dachowe. Dyrekcja WBP od lat zabiega o środki na kompleksowe rozwiązanie tego problemu. Dodatkowym argumentem za adaptacją jest stale poszerzające się spektrum działań biblioteki, co wymusza konieczność pozyskania nowych powierzchni.


  • Uzgodnienia pomiędzy WBP, UMWM i MIK.
  • W ich efekcie uzgodniono, że jedną z trzech sekcji zagospodaruje MIK, zaś dwie sekcje zagospodaruje WBP (urządzając czytelnię główną wraz z zapleczem i serwerownię).
  • Ustala się standard adaptowanych powierzchni.


  • Uzgodnienia z Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
  • Obiekt zabytkowy, zbudowany w latach 1861 – 62, wpisany do rejestru zabytków m. Krakowa pod nr A-960. Specjalne wymagania wskazane przez MWKZ (np. zabudowa agregatów wody lodowej).


  • Pozyskanie opinii konstrukcyjnej oraz ekspertyzy geotechnicznej budynku.


  • Zlecenie firmie Cempla i Partnerzy Konserwacja Zabytków Marek Józef Cempla wykonania koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej wraz z uzyskaniem decyzji ULICP.
  • Koszt: 22.000 zł + VAT = 26.840,00 zł.
  • W trakcie prac nad koncepcją przyjęto, że właściwe funkcjonowanie pomieszczeń na poddaszu oraz wykonywanie niektórych robót budowlanych (np. prowadzenie nowych pionów wodno-kanalizacyjnych) będzie wymuszało wykonanie również prac na niższych kondygnacjach budynku (w tym: wymiana dwóch wind, "dozbrojenie" budynku w trzecią windę, remont sanitariatów, rozbudowa stacji TRAFO).
  • W 2004 roku rozpoczyna się okres ożywienia na rynku budowlanym. Ceny materiałów i robocizny zaczynają raptownie wzrastać.


2005


  • Wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlanej i wykonawczej w trybie przetargu nieograniczonego z dnia 16 maja 2005 r.
  • Przetarg wygrała spółka pod firmą Pracowania Konserwacji Zabytków Arkona sp. z o.o.,
  • Koszt dokumentacji i nadzorów autorskich - 196.000,00 zł netto + VAT = 239.120,00 zł.


  • Wystąpienie o ULICP.
  • Data: wystąpienie - 23.12.2004 r., decyzja – data wpływu do WBP - 7.02.2005 r.


  • Wystąpienie o pozwolenie na budowę.
  • Data: 12.08.2005 r.


  • ZWM odmawia finansowania inwestycji w roku 2005.
  • Brak finansowania inwestycji w roku 2005 stawia pod znakiem zapytania sensowność umieszczania w budynku WBP MIK. Musi się on bowiem w 2006 roku wyprowadzić z budynku MCK.
  • Ostatecznie MIK wynajmuje pomieszczenia na ul. Karmelickiej. Projekt umieszczenia MIK w siedzibie WBP zostaje zarzucony.


  • Uzyskanie prawomocnego pozwolenia na budowę.
  • Data: 15.09.2005 r.


  • Zakończenie prac nad dokumentacją wykonawczą.
  • Data: 18.11.2005 r.
  • Koszt inwestycji zgodnie z kosztorysem wykonawczym: 10.350.187,44 zł brutto + 2.000.000,00 zł na pierwsze wyposażenie.


2006


  • ZWM, uchwałą z 23 marca 2006 r., przyjął do realizacji wariant projektu adaptacji poddasza WBP na kwotę 7.598.038 zł brutto.
  • W WPI przyjęto 7.800.000 zł z tego do budżetu 2006 r. kwotę 5.800.000 zł – etap I.


  • ZWM podejmuje decyzję o finansowaniu inwestycji w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.


  • Uchwałą Nr XLV/574/06 Sejmiku WM z dnia 1 czerwca 2006 r. SWM przyjął Wojewódzki Wieloletni Program Inwestycyjny WM na lata 2006-2008.
  • Całkowita wartość zadania 9.918.463 zł (w tym 5.800.000 zł na 2006 r. i 3.800.000 zł na 2007 r.).


  • Przetarg nieograniczony na inwestora zastępczego.
  • Przetarg wygrywa Inwestorsko Projektowa Spółdzielnia Pracy Inwestprojekt.
  • Kwota: 91.500,00 zł brutto.


  • Przetarg nieograniczony na wykonanie robót budowlanych I etapu inwestycji.
  • Przetarg wygrywa spółka pod firmą Przedsiębiorstwo Rewaloryzacji Zabytków S.A. w Krakowie.
  • Kwota: 6.743.339,22 zł brutto.


  • ZWM, 26 czerwca 2006 r., podejmuje decyzję o zwiększeniu kwoty na wykonanie robót budowlanych I etapu do kwoty zaproponowanej przez PRZ S.A. czyli o 1.078.000 zł.
  • Jednocześnie ZWM poleca takie zorganizowanie robót budowlanych, aby w drugim etapie wykończyć jedynie sekcje przeznaczone dla WBP, zaś powierzchnię pierwotnie planowaną dla MIK pozostawić w stanie surowym zamkniętym. Prace wykończeniowe w sekcji pierwszej mają być prowadzone w bliżej nieokreślonej przyszłości.
  • Decyzja ZWM wymusza konieczność zamówienia projektów zamiennych, a w konsekwencji również zmiany typu i harmonogramu prac zleconych wykonawcy.


  • Uchwała Nr XLVII/607/06 Sejmiku WM z dnia 28 sierpnia 2006 r.
  • Zwiększenie całkowitej wartości zadania o kwotę 1.078.760 zł, tj. z kwoty 9.918.463 zł do kwoty 10.997.223 zł.


  • Prace budowlane w toku.
  • W związku ze zmianą przeznaczenia sekcji pierwszej, a także innym okolicznościami opisanymi w protokołach konieczności, wystąpiła konieczność podpisania umów (zleconych w trybie z wolnej ręki) na tzw. roboty zamienne. Prawo zamówień publicznych nie zna takiego terminu. Posługuje się natomiast terminem "roboty dodatkowe".
  • Podpisanie ww. umów nie spowodowało wzrostu kosztów I etapu. Nie przekroczono jego budżetu.
  • ZWM zaakceptował konieczność podpisania ww. umów. Akceptacja została wyrażona w formie aneksów do umowy dotacyjnej w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.
  • Inwestycja została skontrolowana przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie (kontrola realizacji Kontraktu Wojewódzkiego), który nie stwierdził nieprawidłowości.


2007


  • Posiedzenie Komisji Kultury SWM w siedzibie WBP (17 kwietnia 2007 r.).
  • Wniosek do ZWM o rozszerzenie zakresu prac budowlanych w ramach drugiego etapu inwestycji o wykończenie sekcji pierwszej (czyli zaadaptowana ma zostać całość poddasza z przeznaczeniem na działalność statutową WBP) wraz ze zwiększeniem poziomu finansowania.


  • Odbiór końcowy robót pierwszego etapu inwestycji.
  • Data: 7.05.2007 r.


  • WBP rozpisuje przetarg nieograniczony na prace budowlane obejmujące wykończenie całego poddasza.


  • MWM zleca kontrolę inwestycji.
  • Kontrola przeprowadzona w dniach 10-13.07.2007 r. i 16-17.07.2007 r. przez Zespół Kontroli UMWM (wystąpienie pokontrolne KU.III.0913-12/07 z dnia 14 lutego 2008 r.).
  • Kontrola potwierdza zgodność realizacji inwestycji z zawartymi z wykonawcą umowami o wykonanie robót budowlanych oraz stwierdza następujące przyczyny nie zakończenia inwestycji w wysokości środków planowanych i ujętych w budżecie:
  1. realizacja zakresu rzeczowego większego niż przyjęty w protokole ZWM z dn. 23 marca 2006 r.,
  2. wymuszony ograniczonymi środkami finansowymi (przyznanymi w wysokości 5.800.000 zł na 2006 r.) podział inwestycji na 2 etapy był sztuczny, szczególnie w zakresie rzeczowym,
  3. znaczny wzrost cen robót i materiałów budowlanych.


  • ZWM, 20 września 2007 r., zgadza się na rozszerzenie zakresu inwestycji w ramach jej II. etapu wraz ze zwiększeniem środków niezbędnych do przeprowadzenia prac budowlanych.
  • Całkowita kwota ulega zwiększeniu z 10.678.761 zł do 18.645.051 zł (w tym 2.000.000 zł na pierwsze wyposażenie).


  • Uchwałą Nr XI/128/07 z dnia 24 września 2007 r. SWM zmienia WPI zgodnie z propozycją ZWM.

Opinie:

  • Komisja Budżetu, Mienia i Finansów SWM z dnia 20 września 2007 r. – opinia pozytywna.
  • Komisja Kultury SWM z dnia 24 września 2007 r. – opinia pozytywna.


  • WBP rozstrzyga przetarg i podpisuje umowę z wykonawcą (PRZ S.A.) dla etapu II adaptacji.
  • Data: Umowa z dn. 5.10.2007 r.


2008


  • Uchwała Nr XVI/198/08 Sejmiku WM z dnia 25 lutego 2008 r.
  • Zmiana techniczna dot. zmiany terminu rozpoczęcia inwestycji z roku 2005 na 2004 (wykonanie koncepcji architektoniczno funkcjonalnej, opinii konstrukcyjnej oraz ekspertyzy geotechnicznej budynku) oraz korekta całkowitej wartości zadania z kwoty 18.326.589 zł do kwoty 18.645.051 zł.
  • Pozytywne opinie Komisji Kultury (19 lutego 2008 r.) oraz Komisji Budżetu, Mienia i Finansów (21 lutego 2008 r.).


  • Uchwała Nr XVII/205/08 SWM z dnia 31 marca 2008 r. Wprowadzenie środków finansowych PFRON - 1.149.476 zł i WFOŚiGW - 201.337 zł, zwiększenie zakresu rzeczowego o modernizację sanitariatów na niższych kondygnacjach.
    • Wzrost całkowitej wartości zadania o łączną kwotę 1.350.813 zł, tj. z kwoty 18.645.051 zł do kwoty 19.995.864 zł.
    • Pozytywna opinia Komisji Budżetu, Mienia i Finansów SWM z dnia 27 marca 2008 r.


    • Uchwała Nr XXI/291/08 Sejmiku WM z dnia 1 lipca 2008 r.
    • Przeniesienie środków zaplanowanych w roku 2007 w kwocie 201.337 zł na rok 2008 w pozycji "Budżet województwa". Jednocześnie dokonuje się przesunięcia środków z dotacji WFOŚiGW w kwocie 201.337 zł w pozycji "Inne źródła" z roku 2008 na rok 2007. Powyższa zmiana nie wpływa na całkowitą wartość zadania.
    • Pozytywne opinie Komisji Kultury (z dnia 1 lipca 2008 r.) oraz Komisji Budżetu, Mienia i Finansów (z dnia 19 czerwca i 1 lipca 2008 r.).


    • Zakończenie prac budowlanych.
    • Data: 10.12.2008 r. Protokół odbioru końcowego i przekazania obiektu.
    • 18.02.2009 r. - Protokół odbioru robót dokonany przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w którym podkreślono wysoką jakość wykonanych robót adaptacyjnych.
    • 27.03.2009 r. – Zaświadczenie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki o nie wniesieniu sprzeciwu w drodze decyzji w sprawie zamierzenia budowlanego Przebudowa poddasza na cele użytkowe w budynku WBP w Krakowie (pozwolenie na użytkowanie).


    • Przetargi na pierwsze wyposażenie.


2009


  • Wyposażanie poddasza i przenoszenie agend.
  • Planowane uruchomienie działalności na nowych powierzchniach – 15 września 2009.


Uwagi generalne


Koszty inwestycji pn. "Adaptacja poddasza WBP" to w rzeczywistości – przynajmniej w znaczącej mierze - koszty modernizacji całego budynku. Świadczą o tym chociażby następujące fakty:

  • Wymieniono poszycie dachowe i zmodernizowano konstrukcję więźby dachowej – dach należało zmodernizować. Chroni on cały budynek, a nie tylko poddasze.
  • Zmodernizowano piony wodnokanalizacyjne oraz energetyczne, a także okablowanie strukturalne. Są to prace, które objęły wszystkie kondygnacje budynku.
  • Wymieniono centralkę sygnalizacji pożaru na nową oraz wyposażono wszystkie pomieszczenia w całym budynku w czujki wykrywania pożaru. Wyposażono również budynek w klapy oddymiające.
  • Trzy windy (dwie osobowe i jedna osobowo-towarowa) obsługują wszystkie kondygnacje budynku.
  • Wyposażono budynek WBP w nowoczesną centralę telefoniczną.
  • Zmodernizowano sanitariaty na niższych kondygnacjach budynku pozyskując na ten cel środki spoza budżetu WM.


Wybrane pozycje kosztowe dotyczące całego obiektu:


Lp.

nazwa działania

kwota netto zł

kwota brutto zł

1

Konstrukcja stalowa i więźba dachowa

1.477.172,14

1.802.150,01

2

Pokrycie dachu i izolacje

2.168.844,32

2.645.990,07

3

Instalacja odgromowa

42.109,54

51.373,64

4

Dostawa i montaż 3 szt. dźwigów

364.900,00

445.178,00

5

Wewnętrzne linie zasilające i tablice rozdzielcze

572.186,76

698.067,85

6

System sygnalizacji pożaru

327.783,32

399.895,65

7

Instalacja telefoniczno – komputerowa +DECT

211.596,24

258.147,41

Razem:

5.164.592,32

6.300.802,63

8

Modernizacja sanitariatów parteru, Ip, IIp.

839.034,32

1.023.621,87


  • Kosztów z pozycji nr 8 w ogóle nie można uważać za koszt adaptacji poddasza.
    • Działalność biblioteczna zwolniona jest z podatku VAT. Biblioteka nie miała więc możliwości jego odzyskiwania podczas inwestycji. Wobec powyższego porównywanie kosztów prowadzonej przez bibliotekę inwestycji z podobnymi inwestycjami prowadzonymi przez podmioty uprawnione do odzyskiwania podatku VAT powinno odbywać się z uwzględnieniem kwot netto, a nie brutto.
    • Analizując koszty adaptacji poddasza WBP w kwotach brutto należy wyjść od planowanej kwoty zakończenia inwestycji, która wynosi: 19.995.864 zł brutto. Od kwoty tej należy odjąć 2.000.000 zł jako środki przeznaczone na pierwsze wyposażenie, a więc nie mające nic wspólnego z robotami budowlanymi. W ten sposób otrzymujemy kwotę 17.995.864 zł brutto (netto 14.750.708,20 zł). Od tej kwoty odjąć należy koszt modernizacji sanitariatów na parterze oraz I i II piętrze, tj. 1.023.621,87 zł brutto (839.034,32 zł netto). W ten sposób uzyskujemy realną kwotę prac budowlanych na poddaszu, która wynosi: 16.972.242,13 zł brutto (13.911.673,88 zł netto). Z tej kwoty, roboty o wartości 6.300.802,63 zł brutto (5.164.592,32 zł netto), to prace dotyczące całego budynku, a nie samego poddasza.


    • Licząc w inny sposób należy wziąć pod uwagę, że poddanych pracom adaptacyjnym lub modernizacyjnym było w sumie ok. 4700 m2. Oznacza to, że koszt adaptacji 1 m2 wyniósł 3.829 zł brutto czyli 3.139 zł netto.


    • Należy przy tym pamiętać, że z budżetu WM wydatkowano w jej ramach 13.695.049,60 zł brutto (netto 11.225.450,49 zł). Pozostałe środki pochodziły ze źródeł zewnętrznych (budżet państwa w ramach Kontraktu Wojewódzkiego, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).